De staking duurt tot zes uur zaterdagochtend, aldus GDL. De treinbestuurders
kregen vorige week van een rechtbank in Chemnitz toestemming om ook op het
vracht- en intercityverkeer het werk neer te leggen. Eerder was dat verboden
en mocht alleen bij het regionale treinverkeer worden gestaakt. Economen
schatten de schade van een staking bij het goederenverkeer op 50 miljoen
euro per dag.

De machinisten eisen een loonsverhoging tot 31 procent en een zelfstandig
loonakkoord. Ze vinden dat ze worden onderbetaald in vergelijking met
machinisten in andere Europese landen. Deutsche Bahn bood een loonsverhoging
van 10 procent plus een eenmalige bonus van 2000 euro, maar dit verwierp
GDL. De Duitse spoorwegen zeiden dinsdag nog dat er geen nieuw loonvoorstel
wordt gedaan.

GDL, waarbij 34.000 machinisten zijn aangesloten, dreigt volgende week op het
gehele Duitse spoornet het werk neer te leggen als Deutsche Bahn geen
verbeterd loonvoorstel doet. Stakingen voor onbepaalde tijd sluit GDL niet
uit. Analisten schatten de economische schade van een algemene staking op
het Duitse spoor voor een periode van zes dagen op een half miljard euro per
dag.

In de afgelopen maanden zorgden werkonderbrekingen en stakingen door
machinisten al voor ernstige overlast op het spoor, waardoor miljoenen
reizigers werden gedupeerd. Twee weken geleden legden de machinisten het
werk voor 30 uur neer. Dat kostte het Duitse staatsspoorbedrijf meer dan 10
miljoen euro.

Deutsche Bahn bereikte eerder al wel een nieuw loonakkoord met de twee
grootste bonden, Transnet en GDBA. Bij die bonden zijn 134.000 werknemers
van Deutsche Bahn aangesloten. Zij gingen akkoord met een loonsverhoging van
4,5 procent en een bonus van 600 euro.

De Nederlandse verladersvereniging EVO zei in een verklaring te betreuren dat
het tot een spoorstaking komt en voorziet grote economische schade voor het
Nederlandse bedrijfsleven. De organisatie hoopt dan ook dat de staking wordt
afgeblazen of ingekort, zodat de schade zo veel mogelijk wordt beperkt. Een
groot deel van het internationale goederenvervoer uit Nederland loopt via
Duitsland.

Deutsche Bahn is de grootste werkgever van Duitsland en het Duitse spoornet is
het grootste van Europa. Vorig jaar vervoerde de Duitse spoorwegen 1,85
miljard mensen en werd een omzet behaald van 30 miljard euro. De Duitse
overheid wil een deel van Deutsche Bahn in 2009 naar de beurs brengen, al is
dat voornemen de laatste tijd op losse schroeven komen te staan door
weerstand van politici.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl